dinsdag 18 december 2018

Kat uit de boom kijken



Vandaag een try-out. Sinds dat de kerstboom weer in huis staat, is onze kat er behoorlijk druk mee. Zo verzamelt zij er haar speeltjes, en ligt ze er regelmatig onder.. maar daar blijft het niet bij.

Al 2 ochtenden worden we wakker met een deel van de ornamenten op de grond, ook degene die hoger in de boom hangen. Enigszins afvragend hoe ze er toch bij komt, liet ze het op de 2e avond even aan ons zien. Ze heeft een gat gevonden aan een kant van de boom, waar ze omhoog springt en zichzelf naar boven klimt aan de stam. Zo komt ze mooi op 2/3 van de boom en kan ze alles er lekker uittikken.

Vanaf dat moment is het begonnen, hóe houden we haar uit de boom.. Zo las ik dat katten de geur van citrusvruchten en kruidnagel niet zo fijn vinden. En laat dat nou ook nog eens een leuke kerstdecoratie zijn. Ik was geïntrigeerd.
Vol goede moed ging in naar de Albert Heijn waar ik een zakje kruidnagel en sinaasappels kocht. Ik zette een kerst playlist op en dacht aan de dagen dat ik met mijn moeder hetzelfde deed, maar dan voor de geur en decoratie. Niet om een kat uit de boom te houden.
Doris, de poes, kwam ook op tafel. Ze snuffelde wat aan de kruidnagel en bleef zitten. Het lijkt er dus niet op of het haar wat doet. Nadat ik wat sinaasappels had versierd, wat overigens best leuk is want je kan met de kruidnagel motieven maken, legde ik ze onder de boom.
Wederom kwam ze snuffelen, ze tikte er wat op met haar pootje en liep weg.. Hm, missie gefaald?

Diezelfde middag kon ik alsnog de boom bewaken. De geur doet haar niks, maar dat kan aan haar liggen. Zelf vind ik het leuk, de geur doet me denken aan vroeger.
Misschien dat het met citroenen beter tegen de kat werkt. Die zijn natuurlijk wat zuurder dan een sinaasappel, en mogelijk dat dat beter werkt. Voor nu blijf ik de kat corrigeren of afleiden tot ze in slaap valt, en geniet ik ondertussen van de geur. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten